The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of training of philosophy with childrenon attitudes of seventh graders towards human values. In the study, mixed model was used. Inthe quantitative dimension of the study, experimental design was made and the “Human ValuesScale” was used as data collection tool. In the collection of data in qualitative dimension,document review and focus group interviews were used. The sample group of the studyconsisted of 20 children. A 10-week philosophy education program was applied to the childrenin the experimental group. Mann Whitney U test and Wilcoxon test were applied in the analysisof quantitative data. While descriptive analysis was applied for document analysis, contentanalysis was applied for focus group interview in analysis of qualitative data. As a result of thestudy, the philosophy education was found to positively affect the children’s attitudes towardshuman values. Bu araştırmanın amacı; çocuklarla felsefe programının yedinci sınıfa devam eden çocukların insani değerlere yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada karma model kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel desen oluşturulmuş ve veri toplama aracı olarak “İnsani Değerler Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel boyuttaki verilerin toplanmasında doküman incelemesi ve odak grup görüşmesinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 20 çocuktan oluşmuştur. Deney grubundaki çocuklarla 10 hafta süren felsefe eğitim programı uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde, Mann Whitney U testi ve Wilcoxon testi uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde doküman incelemesi için betimsel analiz, odak grup görüşmesi için içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda felsefe eğitiminin çocukların insani değerlere yönelik tutumlarını olumlu etkilediği bulunmuştur.
Source
BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİVolume
15Issue
29URI
https://doi.org/10.35675/befdergi.683349https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjd01EWXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/1641
Collections
- Makale Koleksiyonu [141]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]