Otel İşletmelerinde Örgüt İklimi ve Duygusal Emek İlişkisi: Trakya Bölgesinde Bir Araştırma

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Date
2014Metadata
Show full item recordCitation
ERÖZ S., S ve Aydın ÜNAL, (2014). Otel İşletmelerinde Örgüt İklimi ve Duygusal Emek İlişkisi: Trakya Bölgesinde Bir Araştırma, Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, Yıl: 3, Cilt: 3, Sayı: 7, ss. 198-223.Abstract
The main purpose of this research is to determine the relationship between organizational  climate in hotel enterprises and emotional labor behaviors of employees. Within this approach it has been tried to explain the organizational climate and emotional labor concepts in the research. In order to determine the relationship between organizational climate and emotional labor, a survey has been carried out on 228 employees of eight hotel  establishments which serve their guests throughout the year in the Marmara Region of  Thrace and the data obtained from them has been analyzed by using statistical package  program SPSS 13.0. In the result of the analysis, it has been found that employees believe  that it is necessary to suppress their real feelings in the service production and guest communication processes and it has been found that the commitment and participation of  their organizations are effective in suppressing their real feelings. Likewise, it has been  concluded that employees think that the levels of exhibiting emotional labor affect the  dimensions of organizational climate. Bu araştırmanın temel amacı; otel işletmelerinde örgüt ikliminin çalışanların duygusal  emek davranışları ile olan ilişkisini belirlemektir. Bu yaklaşım çerçevesinde yapılan çalışmada; örgüt iklimi ve duygusal emek kavramları açıklanmaya çalışılmıştır. Örgüt iklimi ile  duygusal emek arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik olarak Marmara Bölgesinin Trakya  bölümünde yer alan illerde yılın bütününde misafirlerin hizmetinde olan toplam sekiz otel  işletmesinin 228 adet işgörenine anket uygulaması gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler  SPSS 13.0 istatistik paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler  sonucunda; bölgedeki otellerde çalışan işgörenlerin misafirlerle iletişimde duygusal emek  boyutlarının her ikisini de yansıttığı ve bu boyutların işgörenlerin örgütsel iklim düzeylerini  etkiledikleri belirlenmiştir. 
Source
Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum DergisiCollections
- Makale Koleksiyonu [112]
 
The following license files are associated with this item:



















