GENERATION Y CONSUMERS' SHOPPING STYLES: A RESEARCH BY GENDER
Abstract
Objectives: The purpose of this paper is to investigate the clothing shopping styles of generation Y consumers and  whether there exist differences in shoppingstyles according to the gender of generation Y consumers. Methods: Forthe main purpose, a questionnaire was designed from the literature review.Convenience sampling is used and data were gathered from a survey of 402respondents aged between 18-36 who completed a questionnaire, which was thenfactor-analysed to identify generationY consumers shopping styles and t-tests were conducted for hypothesestesting. Results:Findings indicate that seven shopping styles are valid and reliable: quality conscious, brand conscious, noveltyseeking, entartainment conscious, confused by overchoice, habitual/brand loyal,and fashion conscious. The results of study show that two shoppingstyles are different by gender of generation Y consumers. These gender-based shopping styles differences are fashion conscious and entartainment concious. This study isproviding useful data for the consumer behavior of generation Y and deeperunderstanding for their shopping styles. Amaç: Buçalışmanın amacı, Y kuşağı tüketicilerinin giyim konusundaki alışveriş stillerinive tüketicilerin cinsiyetlerine göre alışveriş stillerinde farklılıklar olupolmadığını araştırmaktır. Yöntem: Temel amaççerçevesinde literatür taraması yoluyla anket soruları tasarlanmıştır. Kolaydaörneklem yöntemi kullanılmış ve anketi tamamlayan 18-36 yaşları arasındaki 402katılımcıdan veriler toplanmıştır. Y kuşağı tüketicilerinin alışverişstillerini belirlemek için faktör analizi yapılmış ve hipotez testi için ttesti uygulanmıştır. Bulgular: Bulgularagöre yedi alışveriş stilinin geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır. Bunlar;kalite bilinci, marka bilinci, yenilik arayışı, eğlence bilinci (hazcı), fazlaseçenek ile oluşan kafa karışıklığı, bağımlı/marka sadakati ve moda bilincidir.Çalışmanın sonuçlarına göre iki alışveriş stilinin Y kuşağı tüketicilerinincinsiyetlerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Cinsiyet bazındafarklılık gösteren bu alışveriş stilleri; moda bilinci ve eğlence bilincidir.(hazcı). Bu çalışma, Y kuşağının tüketici davranışları konusunda faydalıbilgiler sunmakta ve alışveriş stillerinin daha detaylı anlaşılmasınısağlamaktadır.
Source
Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
6Issue
4URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/klujfeas/issue/32584/364571https://hdl.handle.net/20.500.11857/4079
Collections
- Makale Koleksiyonu [193]