BANKALARIN SIR SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Özet
Bankalar finansal açıdan oldukça önemli kuruluşlarıdır. Ekonomik istikrarın sağlanması açısından bankacılık faaliyetleri oldukça önemlidir. Ayrıca, bankalar finansal büyümenin gerçekleşmesinde de büyük fayda sağlamaktadır. Bunun yanında bankalar, en üst düzeyde güvenin korunduğu finansal kuruluşlardır. Zira, bankacılık işlemlerinde temel ilkelerden biri de güven ilkesidir. Güven ilkesi, bankaların faaliyetlerini özenle yapması ve müşterilerin haklarını koruması anlamına gelmekte- dir. Buna göre, bankaların faaliyetlerini müşterilerin menfaatlerini ön planda tutarak icra etmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda, bankaların kendisi ile ilişki içine giren müşterilerin kişisel değerlerini ve finansal durumunu koruması gerekmektedir. Müşteri banka ilişkisinin bir sonucu olarak, bankalar müşterilerle ilgili çok yoğun bilgi sahibi olmaktadır. Bu bilgilerin üçüncü kişilerin eline geçmesi halinde, müşterilerin finansal durumu zarar görebilmektedir. Ayrıca, bu bilgilerin üçüncü kişilerin eline geçmesi nedeniyle müşterilerin kişilik haklarının da zarar görmesi mümkündür. Bu nedenle, bankaların yetkisi olmayan üçüncü kişilerle bu bilgileri paylaşmaması gerekir. Bu duruma bankaların sır saklama yü- kümlülüğü adı verilmektedir. Bu çalışmada, bankaların sır saklama yü-kümlülüğünü ne şekilde yerine getirmesi gerektiği ve hangi tutum ve davranışlardan kaçınması gerektiği üzerinde durulmuştur. Ayrıca, ban- kaların sır saklama yükümlülüğünün istisnasının olup olmadığı, banka bünyesinde kimlerin sır saklama yükümlülüğünün bulunduğu ve banka- ların sır saklama yükümlülüğünü ihlalinin ne gibi sonuçları olduğu ko- nusu üzerinde durulmuş ve değerlendirmeler yapılmıştır. Banks are very important financial institutions. Banking activities are very important for economic stability. In addition, banks provide great benefits in the realization of financial growth. Besides, banks are financial institutions where the highest level of trust is maintained. The principle of trust means that banks perform their activities diligently and protect the rights of customers. Accordingly, banks are required to carry out their activities by prioritizing the interests of customers. In this di- rection, banks are required to maintain the personal values and finan- cial standing of the customers in contact with them. As a result of the customer-bank relationship, banks have a lot of information about cus- tomers. If this information is received by third parties, the financial situ- ation of the customers may be damaged. It is also possible that the per- sonal rights of customers may be impaired by the fact that this informa- tion is received by third parties. Therefore, banks should not share this information with unauthorized third parties. This is called the obligation of banks to keep secrets. In this study, it is emphasized how banks should fulfill their confidentiality obligation and which attitudes and behaviors should be avoided. In addition, it was discussed whether there were exceptions to the confidentiality obligation of the banks, who has confi- dentiality obligation within the bank and the consequences of the viola- tion of the confidentiality obligation of banks.
Kaynak
Banka ve Finans Hukuku DergisiCilt
9Sayı
33Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRZMk1qQTVPUT09https://hdl.handle.net/20.500.11857/2395
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [443]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]