ÇUVAŞ TÜRKLERİNİN FOLKLORUNDAN “FAKELORE”UNA TATAR ALGISININ DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜMÜ
Abstract
Yazılı edebiyatları çok geç dönemde başladığı için Çuvaş folkloru sözlü gelenekbakımından oldukça zengindir. Özellikle yüzyıllar boyu sözlü aktarıma dayalı gelenekseldinî inançlarını korumuş olmaları ve sistemli bir eğitimden geçmemiş olmaları sebebiyle halkedebiyatının zenginliği içeriğine de yansımıştır. Bu zengin halk edebiyatında siyasi, kültürelilişkilerde bulundukları Tatar, Rus, Mari, Mordvin gibi halklar da çeşitli yönleriyleişlenmiştir. Özellikle Tatarlar konusu halk edebiyatının çeşitli türlerinde sıkça işlenmektedir.Atasözü, deyim gibi türlerdeki Tatar algısının yanında tarihî konularla ilgili anlatılarda datartışmalı içeriklere sahip başka bir Tatar algısı ile karşılaşılmaktadır. Folklordan beslenentelif destan metinleri gibi bazı eserlerde Moğollarla karıştırılmış bir Tatar algısı karşımızaçıkar. Makalede bu hususlar farklı yönleriyle ortaya koyulacaktır. As the written literature of Chuvash Turks emerged very late, Chuvash folklore is quite rich in terms of oral tradition. They have preserved their traditional religious beliefs using oral transition and they weren’t educated systematically, which reflected on the richness of their oral folk literature. In this rich folk literature, nations they were in political and cultural contact like Tatars, Russians, Maris, Mordvins were also reflected with their different aspects. Particularly, Tatars were often mentioned in various genres of the folk literature. Besides the Tatar image in the proverbs and idioms, a different Tatar image based on the contradictory contents is also seen in the historical narratives. In some works as compiled sagas which were originated from folklore materials, we come across with a Tatar image mistaken for Mongols, which is the scope of this paper,
Source
TürkbiligVolume
2Issue
36Collections
- Makale Koleksiyonu [624]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]