ÇAY TURİZMİ VE RİZE İLİ POTANSİYELİ
Abstract
Ülke ekonomilerinde çay, sadece tarımsal bir ürün olmanın ötesinde bir kültür ögesidir. Farklı ülkelerdesunum ritüelleriyle, gelenekleriyle bir sanat ve yiyecek servisinin önemli bir parçası olan çayı, hem üretenhem de tüketen ülkeler ulusal kimliklerinin bir parçası olarak kabul etmişlerdir. Bu özellikleriyle de çay,sürdürülebilir ve doğaya dayalı çevre dostu turizm anlayışı çerçevesinde değerlendirilebilecek ve niş pazarasunulacak bir ürün olabilmektedir. Diğer taraftan Türkiye’nin 2023 Turizm Stratejisi incelendiğinde, turistikürün çeşitlendirme ve kırsal turizmin geliştirilmesi konularına vurgu yapıldığı görülmektedir. Bu bağlamdada özellikle çayın ekim alanları olan Karadeniz Bölgesi’nin kırsal alanlarında kırsal turizmi tamamlayıcıönemli bir turizm aktörü olarak çay turizmi gelişim gösterebilir. Türkiye’de çay turizminin yenilikçi birturizm çeşidi olarak uygulanması, Türk çayının ve Türk çay kültürünün dünyada tanıtılmasını sağlamasınınyanı sıra ekonomik olarak da çay yetiştirilen bölgelere önemli katma değerler sunacak potansiyele sahiptir.Ayrıca ülkenin somut ve somut olmayan kültürel mirası da sürdürülebilir kılınacaktır. Karadeniz bölgesiözellikle Rize ili Türkiye’de çayın en çok yetiştirildiği ildir ve bölge halkı tarafından “yeşil altın” olarakadlandırılmaktadır. Bu sebeple çalışmada çay turizmi ile ilgili olarak bu ilin potansiyeli üzerinde durulmuşve yapılan değerlendirmenin sonucunda Rize ilinin çay turizmi için son derece uygun bir il olduğu sonucunaulaşılmıştır. Tea in the economies of the countries is not only an agricultural product, but it is also a cultural element. The tea, which is an important part of an art and food service with its presentation rituals, traditions has been accepted in different countries as part of the national identity for both the producing and consuming countries. Tea with these characteristics, can be a product that can be evaluated with in the framework of sustainability and eco-friendly tourism that relies on nature and to be offered to the niche market. Conversely when Turkey’s Tourism Strategy 2023 is examined it is seen that the emphasise on the subjects are about the touristic product diversification and development of rural tourism. In this context, tea tourism can be develop as an important tourism actor complementary rural tourism in the rural areas of Black Sea Region, especially in the tea planting area. Implementation of tea tourism as an innovative tourism types in Turkey as well as the advertise Turkish tea and Turkish tea culture in the world, economically will provide significant added value to the tea cultivation regions. On the other hand, our tangible and intangible cultural heritage will be made sustainable. The Black Sea Region is particularly Rize province where the tea is the most widely cultivating product in Turkey and the region is referred to as “gren gold” by the community. Therefore, this study focuses on the potential of tea tourism in this province and as a result of the evaluation, it is reached that Rize province is a very suitable province for tea tourism.
Source
Üçüncü Sektör Sosyal EkonomiVolume
53Issue
3URI
https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.12.1007https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBMU5qVTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/2190