Yabancı turistlerce algılanan müze imajı: Ayasofya ve Topkapı Sarayı Müzesi karşılaştırması
Abstract
Müzeler turizm açısından değerlendirilen önemli yerlerdir. Müzelerin turistlerin istek ve ihtiyaçlarını anlaması, turizm ve eğlence alanında başarılı olabilmesi için müze imajı önemli bir unsurdur. Bu çalışmada, yabancı turistlerce algılanan müze imajı belirlenerek, Topkapı Sarayı ve Ayasofya Müzesi'nin müze imajının karşılaştırılması yapılacaktır. Çalışmada öncelikle konuyla ilgili ulusal ve uluslararası yazın taranarak müze ve müzecilik kavramları, müze türleri, müze turizmi, müze imajı gibi kavramlar incelenmiştir. Yazına dayalı olarak geliştirilen anket iki müzeyi ziyaret eden 527 yabancı turiste yüz yüze uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. İki müzenin en iyi bilişsel unsurları müzenin konumu, dış mimarisi ve dekorasyonu olurken, en iyi duygusal imaj unsuru müzelerin "hoş" olarak algılanması olmuştur. İki müzenin en kötü bilişsel unsurları müzenin görsel animasyonu, giriş ücreti ve teknoloji olurken, en kötü duygusal imaj unsuru müzelerin "hareketli" olma özelliği olmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre; iki müzenin bilişsel ve duygusal imaj açısından aralarında anlamlı bir fark olduğu, genel müze imajı açısından ise iki müzenin arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca bilişsel ve duygusal imaj boyutunun genel müze imaj boyutunu etkilediği belirlenmiştir. Museums are important places in terms of tourism. The museum image is an important element for museums to understand the claim and needs of tourists and to be successful in the field of tourism and entertainment. In this study, museum image perceived by foreign tourists will be determined and museum image of Topkapı Palace and Hagia Sophia Museum will be compared. In this study, firstly, national and international literature on the subject has been searched and concepts such as museum and museology, museum types, museum tourism and museum image have been examined. The questionnaire developed based on the literature was applied face to face to 527 foreign tourists visiting the two museums and the obtained data were analyzed. While the best cognitive elements of the two museums were the museum's location and decoration of the exterior architecture, the best element of the emotional image was the perception of museums as "pleasant". While the worst cognitive elements of the two museums were the visual animation, entrance fee and technology of the museum, the worst element of emotional image was the "moving in feature of the museums. According to the results; It is concluded that there is a significant difference between the two museums in terms of cognitive and emotional image, while there is no significant difference between the two museums in terms of museum image. In addition, it was determined that the cognitive and emotional image dimension affected the general museum image dimension.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=FgmkGchPKo23qQqBeqzVZnAi8MtSj9PxEq9rLa1C5aXOQBKKzmNVExfF_pxr3Y43https://hdl.handle.net/20.500.11857/1577
Collections
- Tez Koleksiyonu [311]