TÜRKİYE’DE MUHAFAZAKÂR, MİLLİYETÇİ VE SOL DÜŞÜNCELERDE SİYASAL BİR SEMBOL OLARAK ATATÜRK
Abstract
Kimlik, “ben kimim?” sorusuna verilen özelliklere karşılık gelirken, siyasal kimlik “ben siyasetenkimim?” sorusuna verilen cevaplardır denilebilir. İnsanlar, topluma ben olarak doğar, hayat akışı içinde siyasalkonumlanışına göre kendisi gibi benler ile bir araya gelerek bir biz oluşturur ve bu bizlik duygusuyla beraberkimliğini bir ötekiye/onlara referansla inşa eder.Chantal Mouffe ve Ernesto Laclau, toplumların kaçınılmaz şekilde bir tür biz/onlar karşıtlığına dayalıolarak yarıldığını belirtirler. Tüm toplumlarda bu ayrışmanın dinamikleri farklıdır ancak biz/onlar şeklindekiayrışmanın kendisi hemen her toplumda kendini göstermektedir.Biz/onlar şeklinde ayrılan toplumsal gruplar, siyasal alanda karşılaştıklarında, birbirlerine referanslainşa ettikleri kimliklerini semboller yardımıyla pekiştirirler. Duygu, düşünce ve inançların kolay yoldan ifadeedilmesine ve kavramsallaştırılmasına yarayan semboller, siyasal alanda bir olay, fikir, slogan, işaret, davranış,nesne veya kişi olabilir.Bu çalışmanın amacı da, Türkiye’de Atatürk’ün muhafazakâr, milliyetçi ve sol düşüncelerde siyasalbir sembol haline getirilmesi ve kullanılmasını, bu düşüncelerin her biri için biz/onlar şeklindeki toplumsalayrışma fikrini kullanarak teorik bir çerçeve oluşturmaya çalışmaktadır While identity is the answer to “who am I”, it can be said that political identity is the answer to “who am I politically”. One bornes as self in to the society and finds other selves according to his/her political stance. These selves comes together and create we and with this we-feeling one constructs his/her identity in response to other/them. Chantal Mouffe and Ernesto Laclau states that societies inevitably splits because of we/them conflict. Dynamics of this split is differs from society to society but we/them conflict itself stays the same. When the groups split by we/them conflict encounter in the political arena they use symbols to reinforce their identities which they built in response to themselves. Symbols serves to easily express and conceptualize emotions, thoughts and beliefs. Politically, they can be an event, idea, slogan, sign, behavior, object or a person. Purpose of this study is to form a frame for symbolisation of Atatürk in conservational, nationalist and leftist movements with the idea of we/them split in the society for each notion.
Source
Ankara Üniversitesi SBF DergisiVolume
75Issue
4URI
https://doi.org/10.33630/ausbf.753477https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJeU16Z3pNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/2014
Collections
- Makale Koleksiyonu [443]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1037]