YUGOSLAVYA’NIN DAĞILMA SÜRECİ VE BOSNA SAVAŞI SIRASINDA TÜRK BASINI
Abstract
Yugoslavya’nın 1990 yılında dağılma sürecine girmesiyle yaşanançatışmalar ve bununla bağlantılı olarak dünya gündemine giren Bosna Savaşı,uluslararası medyanın olduğu kadar Türk basınının da ilgisini çekmiştir. Bu bağlamdaçalışmada, 1990-1995 arası döneme odaklanılarak Türk medyasının önde gelengazeteleri Cumhuriyet, Hürriyet ve Türkiye’nin haber, manşet ve köşe yazılarıüzerinden bir inceleme gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı, söz konusuuluslararası kriz döneminde iç basındaki habercilik yönelimlerini, olayların ele alınışve yorumlanış biçimlerini ve kamuoyunu etkileme bağlamındaki gazetecilikpratiklerini ortaya koymaktır. Araştırma sonucunda gazetelerin uluslararası birsorunu iç politikadaki konumlanmaları çerçevesinde değerlendirdikleri görülmüştür.Ayrıca, gazetelerin yayın politikalarının Türkiye’nin o dönemdeki dış politikasıylaolan ilişkisi ortaya koyulmuştur. Bunun yanında zaman zaman kullanılan duygularadayalı gazetecilik dili, Osmanlı mirasına yönelik haberler ve dış politikahaberlerindeki magazinleşme eğilimleri ön plana çıkmıştır. The conflicts took place in Yugoslavia which began to face the dissolution in the 1990s and related to this, the Bosnian war partaking in the worldwide agenda, have caught the attention of the Turkish media as well as international media. In this sense, focusing on the era 1990-1995, news, headlines and opinion columns of the leading newspapers of the Turkish media “Cumhuriyet”, “Hürriyet” and “Türkiye” have been examined. The aim of this study is to reveal the journalistic tendencies, the interpretation of the events and the news reporting practices in the context of influencing the public opinion by aforementioned newspapers, in the period of the international crisis. As a result, it was observed that newspapers evaluated this international crisis within the framework of their ideological positioning. Also, the relation between editorial policy of the examined newspapers and the Balkan policy of Turkey at that time was addressed. Besides, the themes of emotional news language, promotion of Ottoman heritage and tabloidization of foreign news came to the forefront in the study.
Source
Trakya Üniversitesi Balkan Araştırma Enstitüsü DergisiVolume
9Issue
2URI
https://doi.org/10.30903/Balkan.841056https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJMk5ESXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.11857/1828